Παραστάσεις που ξεχώρισαν το 2024
Παρόλες τις δυσκολίες που διέρχεται το κυπριακό θέατρο, το 2024 κατάφερε να είναι μια αρκετά δημιουργική και ποιοτική χρονιά. Οι παραστάσεις ήταν πολλές και ποικίλες, από το κλασσικό και σύγχρονο ρεπερτόριο, με Κύπριους και διεθνείς δραματουργούς. Παραθέτουμε, λοιπόν, με σειρά παρουσίασης εντός του έτους, μόνο λίγες από αυτές που κατά τη γνώμη μας αποτελούν άξιο σημείο αναφορά
Καθαροί πια
Ιανουάριος – Ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου με την πολυσυζητημένη ήδη από την πρεμιέρα της παράσταση Καθαροί πια επιχείρησε να ανεβάσει ένα από τα δυσκολότερα έργα της Σάρα Κέιν, που και μόνο η επιλογή του φανερώνει τουλάχιστον ένα είδος δημιουργικής τόλμης. Μιας δημιουργικής συνύφανσης μακριά από εκείνες τις ηθικοπλαστικές συμβάσεις και ψευδεπίγραφες διαπιστώσεις ελευθερίας που έως και κάποτε διαστρέβλωσαν σποράδην στο βωμό της ανάδειξης του σοβαρού ιστοριογραφικού καλλιτεχνικού προτύπου τη δογματική γραμμή του μετα-μοντέρνου και του μετα-μετα-μοντέρνου εικαστικού και παραστατικού χώρου. Μετάφραση: Τζένη Μαστοράκη, Σκηνοθεσία: Ευριπίδης Δίκαιος.
Κολιέ από μαργαριτάρια
Φεβρουάριος – Το έργο Κολιέ από μαργαριτάρια της Κύπριας συγγραφέως Μαριλένας Αχιλλέως που ανέβηκε από το Θέατρο Ανεμώνα, σε σκηνοθεσία Αντρέα Τηλεμάχου, συγκλόνισε και συγκίνησε το κοινό μεταφέροντας στο σανίδι την πραγματική ιστορία της Δήμητρας της Λέσβου. Η συγγραφέας ως άλλη ζωγράφος φιλοτέχνησε με περίσσιο σεβασμό προς τα θεμελιώδη δικαιώματα του ανθρώπου και αξιοποίηση διακειμενικών πηγών το ψυχογραφικό πορτραίτο ενός ανθρώπου, η ειλικρίνεια του οποίου συντάραξε την γεμάτη υποκρισία και σαθρότητα τοπική κοινωνία, επειδή ο ίδιος απλώς αγαπούσε πολύ αλλά συνάμα κάπως «διαφορετικά».
Αλεπούδες
Μάρτιος – Η θεατρική ομάδα Poınt To Contemporary Theatre παρουσίασε το εμβληματικό έργο της Dawn King, σε μετάφραση Γιώργου Χατζηνικολάου και σκηνοθεσία Ευαγγελίας Ονουφρίου. Το ψυχογραφικό αυτό θρίλερ παρουσιάζει τον άνθρωπο – ζώο μέσα από τα ένστικτα, τους φόβους, την καχυποψία, την προδοσία και τα απωθημένα του. Θα ήταν παράληψη να μην αναφερθούμε στην ερμηνεία του κεντρικού χαρακτήρα, Ουίλιαμ Μπλορ, επίλεκτου ανιχνευτή αλεπούδων, που «ενσάρκωσε» κυριολεκτικά ο νεαρός ηθοποιός Σταύρος Ξ. Πέτρου.
Μάρτιος – Η Αris Pro σε συνεργασία με το Σατιρικό Θέατρο μας χάρισαν στιγμές αγωνίας και γέλιου με την κωμωδία του Ray Cooney και την σκηνοθεσία της Μαριάννας Καυκαρίδου. Μετάφραση: Χάρης Αριστείδου.
Το κλουβί με τις τρελές
Μάιος 2024 – Με το δημοφιλές έργο του Jean Poiret, σε απόδοση και σκηνοθεσία του Φώτη Γεωργίδη, η ALPHA Κύπρου, γεμίσει το φετινό μας καλοκαίρι με γκλίτερ, χρώμα και μουσική, υπενθυμίζοντάς μας το πόσο πολύ μας έχει λείψει τελικά η τέχνη του μιούζικαλ.
Γαμπροί για πούλημα
Σεπτέμβριος – Τι συμβαίνει όταν μια ευκατάστατη κυπριακή οικογένεια αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα λόγω του ξέφρενού της life style και της προσπάθειάς της να επιδείξει τη δήθεν οικονομική της άνεση; Τι συμβαίνει όταν οι προσπάθειές της να καταχραστεί δημόσιο χρήμα προχωρούν με βήματα χελώνας; Η συνταγή που εφάρμοσε η Purple Sparrow Productions είναι γνωστή και καθιερωμένη, Μιχάλη Ρέππας και Θανάσης Παπαθανασίου. Διασκευή στα κυπριακά: Χρήστος Γρηγοριάδης, Σκηνοθεσία: Πέτρος Χαραλάμπους.
Το Αμάρτημα της Μητρός μου
Νοέμβριος – Το λογοτεχνικό αριστούργημα του Γεωργίου Βιζυηνού κατάφερε να μας μεταφέρει η ΕΘΑΛ, σε μια παράσταση σπουδή πάνω στο «τραύμα». Οι ηθοποιοί ως χορός αρχαίου δράματος μαζί με τον μουσικό που βρίσκεται στη σκηνή συνδιαλέγονται δημιουργώντας μια ενδιαφέρουσα θεατρική αφήγηση, τον ολοκληρωτικό αγώνα που δίνει η μάνα με σώμα, ψυχή και νου για να σώσει το άρρωστο παιδί της, και να εξιλεωθεί από το οδυνηρό αμάρτημα της. Διασκευή – Σκηνοθεσία: Μαρίνα Βρόντη, Μουσική Σύνθεση – Σχεδιασμός Ηχητικού Τοπίου – Μουσικός επί σκηνής: Γιώργος Καλογήρου.
Δρ. Γεώργιος Ορφανίδης, Θεωρητικός Τέχνης – ArtDirector