Θανάσης Κουρλαμπάς: «Το πραγματικό συναίσθημα το καταλαβαίνεις στην υπόκλιση»


Ένας καλοπροαίρετος «ένορκος» που δίνει δεύτερες ευκαιρίες φοβάται τον θάνατο και ζει τον πιο δημιουργικό θεατρικό χειμώνα της ζωής τους . Ο Θανάσης Κουρλαμπάς μιλά στο site μας για τις τρεις θεατρικές παραστάσεις στις οποίες συμμετέχει , το νόημα της ζωής που ψάχνει να βρει ,για όσα τον ενοχλούν όταν είναι απάνω στον μικρόκοσμο της θεατρικής σκηνής και πολλά άλλα.

Συνέντευξη στη Στέλλα Παπά

Κύριε Κουρλαμπά, που σας πετυχαίνουμε θεατρικά αυτή την περίοδο;

Νομίζω πως ζω τον πιο δημιουργικό χειμώνα μου. Βρίσκομαι σε τρεις υπέροχες θεατρικές δουλειές και αυτό το χρωστάω στην σκηνοθέτη μας Κωνσταντίνα Νικολαίδου .

Σε ποιες παραστάσεις πρωταγωνιστείτε;

Η μία παράσταση στην οποία συμμετέχω είναι «οι δώδεκα ένορκοι» που παίζεται για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά και έχει μεγάλη απήχηση στο κοινό . Είναι μια παράσταση στην οποία δώδεκα ένορκοι πρέπει να αποφασίσουν αν ένα παιδί (μη αμερικανός) είναι υπεύθυνος για τον θάνατο του πατέρα του και αν θα τον στείλουν για εκτέλεση. Είναι ένα έργο που έχει να κάνει με την αλήθεια, τη δικαίωση ,την λύτρωση η οποία έρχεται στο τέλος , το διαφορετικό, τις δεύτερες ευκαιρίες που πρέπει να δίνουμε στα πράγματα . Συμπρωταγωνιστές μου είναι ακόμα έντεκα αξιόλογοι ηθοποιοί . Νίκος Βατικιώτης, Τάσος Γιαννόπουλος, Σωτήρης Δούβρης, Μάνος Ζαχαράκος, Αλέξανδρος Καλπακίδης, Τρύφων Καρατζάς*, Θανάσης Κουρλαμπάς,Περικλής Λιανός,Κωνσταντίνος Μουταφτσής, Κωνσταντίνος Μπάζας, Τάσος Παπαδόπουλος,Ορέστης Τρίκας*Διπλή διανομή με τον Παντελή Παπαδόπουλο.

Η δεύτερη παράσταση ποια είναι;

«O θάνατος του ΙΒαν Ίλιτσ» , είναι μια παράσταση στην οποία είχα τη χαρά να συνεργαστώ με τον σπουδαίο ηθοποιό τον Γιώργο Γαλίτη. Είναι Γιώργος Γαλίτης Γιώργος Γαλίτης δύο άντρες που υποδύονται δεκαεννιά ρόλους , είναι ένα δύσκολο θεατρικό εγχείρημα αλλά έχει αγκαλιαστεί με πολύ αγάπη . Είναι ένα κείμενο του Τολστόι για τη ζωή στηριζόμενο στο θάνατο . Ο Τολστσόι έχει καταφέρει το αδύνατο, να γράψει ένα κείμενο για το πώς πρέπει να ζουν οι άνθρωποι μιλώντας για το θάνατο. Μιλά για ένα δικαστή που κτυπάει και χάνει σταδιακά την υγεία του και στο τέλος πεθαίνει . Είναι ένα ταξίδι στο οποίο βρίσκει τον εαυτό του , συγχωρεί στον εαυτό του τα λάθη που έχει κάνει , συνειδητοποιεί τι ήταν σε αυτή τη ζωή, ποια έπρεπε να είναι τα πιστεύω του και πόσο ανούσια πέρασε τη ζωή του κυνηγώντας το χρήμα και τις εφήμερες σχέσεις. Η σύλληψη, η διασκευή και η σκηνοθεσία είναι της Κων.να Νικολαίδη . Η κυρία Νικαλαίδη, πήρε ένα κείμενο του Τολστστόι και συσμηξε τους δεκαεννιά ρόλους σε δυο άντρες και τους τοποθέτησε σε μια σκηνή χωρίς σκηνικά με μόνο μια καρέκλα.

Το ξανακάνατε αυτό;

Όχι δεν μου έχει ξανά τύχει να παίξω χωρίς σκηνικά. Όμως όταν έχεις ένα καλό κείμενο, μια καλή ιστορία ,μια καλή καθοδήγηση ,από έναν εμπνευσμένο σκηνοθέτη, έναν καλό συνάδελφο και μια καλή μουσική επένδυση κάνεις θεατρικά θαύματα. Ο κόσμος που το βλέπει αναγνωρίζει αυτούς τους δεκαεννέα ρόλους και ας μην αλλάζουμε ρούχα.

Και η τρίτη παράσταση στην οποία συμμετέχετε;

Κάνω τον Σκρουτζ στην παράσταση «Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία» του Κάρολου Ντικενς. Ένα μιούζικαλ με τρομερές χορογραφίες, εφέ και έναν καταπληκτικό θίασο.

Στην Αθήνα που υπάρχουν τόσα θέατρα δεν είναι δύσκολο να ξεχωρίσει κάποιο;

Σημαντικό σε κάθε έργο είναι η καλή προώθηση του. Την προώθηση των δικών μας θεατρικών παραστάσεων έχει αναλάβει μια αξιόλογη κοπέλα η Άντζυ νομικού , η οποία μας έχει αγκαλιάσει και μας έχει βοηθήσει πολύ .

Ο Ιβαν Ιλιτς βρίσκει τον εαυτό και το νόημα της ζωής πηγαίνοντας προς το θάνατο . Πιστεύεται πως αυτό συμβαίνει σε όλους μας ή μήπως όχι;

Κάποιοι είμαστε τυχεροί , βρίσκουμε πρόσφορο έδαφος και κάνουμε από νωρίς δουλειά με τον εαυτό μας και τους γύρο μας. Μερικοί όμως περνάμε ξώπετσα τη ζωή, μας ενδιαφέρει το ντύσιμό μας, το αυτοκίνητο μας, τα χρήματα μας και χάνουμε το νόημα της ζωής. Αποξενωνόμαστε από τις πραγματικέ αξίες, τη φιλία, την αγάπη και τον έρωτα. Χάνουμε το κινητό μας και νομίζουμε ότι χάνουμε τον κόσμο γύρο μας. Αν όμως είμαστε τυχεροί και δουλέψουμε με τον εαυτό μας και καταλήξουμε σε κάποια συμπεράσματα τότε φθάνουμε βαθμό ωριμότητας. Δυστυχώς όμως είναι κάποιοι που δεν τους συμβαίνει ποτέ αυτό.

Στην παράσταση ο πρωταγωνιστής τα σκέφτεται αφού τον έχει κτυπήσει η αρρώστια . Ίσως όταν νιώθεις να πλησιάζεις στο θάνατο σκέφτεσαι τα πάντα, τον εαυτό σου, τους γύρω σου. Το μήνυμα λοιπόν που θέλει να περάσει ο Τολστόι είναι πως πρέπει να βρείς το νόημα της ζωής πριν να πλησιάσεις το θάνατο.

Εσείς το έχετε βρει;

Όχι , είμαι σε προσπάθεια , σκέφτομαι πολλές φορές για μένα και τη ζωή μου. Είναι δύσκολο να αγγίζεις τέτοιες οριακές καταστάσεις .

Εσείς φοβάστε το θάνατο;

Ναι βέβαια, φοβάμαι μήπως φτάσει και δεν προλάβω να ζήσω πολλά πράγματα με την οικογένεια μου , μήπως δεν κάνω αρκετά πράγματα στη δουλειά μου

Στην παράσταση 12 ένορκοι λέτε ότι μιλά για «δεύτερες ευκαιρίες» που πρέπει να δίνουμε. Εσείς δίνετε;

Ναι έχω έμφυτη την ευγένεια μέσα μου, την αγάπη προς τον συνάνθρωπο, είμαι καλοπροαίρετος . Πολλές φορές έχω φάει τα μούτρα μου γιατί νομίζω, δίνω ευκαιρίες πέραν του κανονικού. Βέβαια με τον καιρό έχω σκληρύνει λίγο, η εμπειρία σε μαθαίνει να καταλαβαίνεις κάποια πράγματα από νωρίς. Αλλά ακόμα και έτσι δίνω απλόχερα μια ευκαιρία . Έχω δώσει και έχω εισπράξει πολλή αγάπη . Είναι κανόνας όταν δίνεις αγάπη κάποια μέρα θα την εισπράξεις.

Οι γυναίκα σας και τα παιδία σας, είδαν τις παραστάσεις σας;

Ναι, ακόμα και εκείνο του Ιβάν που είναι λίγο πιο σκληρό.

Σας είπαν αν προτιμάνε περισσότερο κάποια από τις τρεις;

Αγάπησα και τα τρία τόσο πολύ που δίνουν και τα τρία μια ωραία αίσθηση . Τα παιδιά μου, μου είπανε πως παρουσίασα και τους τρείς ρόλους με ωραίο τρόπο και τους άρεσε ο κάθε ένας από αυτούς με τον τρόπο του.

Είναι η πρώτη φορά που κάνετε παιδικό θέατρο;

Ναι , είναι μια όμορφη και πρωτόγνωρη εμπειρία . Τα παιδιά είναι ένα ωραίο κοινό αμόλυντο , είναι θεατές που δεν λερώθηκαν με τα πρέπει ,είναι αγνές ψυχούλες που περιμένουν να τους πείσεις ότι είσαι ο ήρωας του έργου. Αν καταφέρεις να μεταφέρεις στα παιδιά το νόημα της παράστασης τότε έχεις πείσει τον πιο δύσκολο θεατή.

Από πού καταλαβαίνεται ότι περάσατε το νόημα στο κοινό;

Από το βλέμμα τον ανθρώπων . Το πραγματικό συναίσθημα το καταλαβαίνεις στην υπόκλιση στο τέλος της παράστασης. Γιατί μέχρι να έρθουν να σε δουν στο καμαρίνι αλλάζουν πολλά.

Η απόλυτη ευτυχία για εσάς;

Η απόλυτη ευτυχία είναι να καταλάβεις ότι έχεις μεταφέρει όλα όσα ήθελες στο κοινό

Στη μια παράσταση είναι δύο άτομα και κάνουν πολλούς ρόλους ενώ στην άλλη είναι δώδεκα άτομα που υποδύονται δώδεκα ξεχωριστούς ρόλους;

Υπάρχει ένας γάλλος κωμικός που μόνο με ένα λευκό προσωπείο και κάνοντας μόνο παντομίμα καταφέρνει να μεταφέρει τόσα συναίσθημα, τόση αγάπη , τέτοιο πάθος. Είτε είναι λοιπόν ένας είτε είναι δώδεκα στην σκηνή, άμα έχεις «δυνατό» έργο με πολλά νοήματα , τότε θα λειτουργήσει. Μια παράσταση είναι ένα πλαίσιο , είναι ένας μικρόκοσμός στη σκηνή με πολλά ή καθόλου αντικείμενα και από κάτω είναι ο κόσμος του κοινού , που η σχέση μεταξύ τους γεφυρώνετε με το κείμενο. Μια παράσταση έχει πολλές παραμέτρους και πολλά άτομα που την ρυθμίζουν . Το θέατρο δεν πρόκειται ποτέ να πεθάνει γιατί μιλά στις ψυχές με τη γλώσσα του σώματος. Στόχος κάθε έργου είναι να κάνει τους ανθρώπους καλύτερους.

Πως αντιδράτε εσείς με αυτούς που δεν καταλαβαίνουν το κείμενο και δεν σέβονται τους ηθοποιούς;

Η παράσταση πρέπει να φτάσει στο τέλος της με το σωστό τρόπο .Αν υπάρχουν λοιπόν κάποιοι που έχουν πρόβλημα με αυτή, οι άλλοι δεν φταίνε τίποτα. Πρέπει λοιπόν να έχεις ψυχραιμία και να τα αντιμετωπίσεις με ήρεμο τρόπο. Τα τελευταία χρόνια το πιο ενοχλητικό πράγμα είναι τα κινητά. ίσως απλά του ρήξεις μια ματιά από πάνω και σταματήσουν να τα βλέπουν το κινητό .Αν είσαι και τυχερός του κάνει παρατήρηση ο διπλανός του.

Info

Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία

Δραματοποιημένη Λογοτεχνία του Καρόλου Ντίκενς
Σκηνοθ.:Κ. Νικολαΐδη
Ερμηνεύουν: Θ. Κουρλαμπάς, Ορ. Τρίκας, Κ. Μουταφτσής, Γ. Σκιαδαρέσης. Σκην.-κοστ.: Π. Μαχαίρα. Μουσ.: Αρ. και Ι. Σπανομάρκου.

«Ο θάνατος του Ιβάν Ιλίτς» του Λέοντος Τολστόι,θεατρική διασκευή και σκηνοθεσία της Κωνσταντίνας Νικολαΐδη, παρουσιάζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη, στις 21:30, στο θέατρο Αλκμήνη

«ΟΙ 12 ΕΝΟΡΚΟΙ»…αντιμέτωποι με τις συνειδήσεις τους
Θέατρο Αλκμήνη, Αλκμήνης 8-, Γκάζι, 210 3428650