Γιατί αυτή η φωτογραφία θεωρείται η καλύτερη φωτογραφία του 20ου αιώνα;


Μια επιστημονική φωτογραφία που σόκαρε, για πολλούς λόγους.

Το 1950 ο φωτορεπόρτερ Λέναρντ Νίλσον είχε μία μοναδική ιδέα: να συλλάβει με τον φακό του τα πρώτα στάδια της ανθρώπινης ζωής. Τα αποτελέσματα, από τις εικόνες του εμβρύου, διήγειραν τη δημόσια φαντασία. Προκάλεσαν όμως και πολιτικό λόγο και αντίλογο.

Μπορεί μία επιστημονική φωτογραφία να είναι η καλύτερη του 20ου αιώνα; Πώς και ποιος θα το κρίνει; Πέρα από τα τεχνικά χαρακτηριστικά, την ομορφιά και το κοινωνικό μήνυμα, ο Guardian μας υπενθυμίζει ποια ήταν εκείνη η φωτογραφία που είχε τη μεγαλύτερη απήχηση στο κοινό. Αυτή που σόκαρε για πολλούς λόγους. Που δημιούργησε τον πιο μακροχρόνιο δημόσιο διάλογο. Και τελικά έκανε «πάταγο». Τον Απρίλιο του 1965 το περιοδικό Life έκανε εξώφυλλο μία φωτογραφία με τίτλο «Εμβρυο 18 Εβδομάδων». Το τεύχος είχε θεαματική επιτυχία και εξαντλήθηκε εν ριπή οφθαλμού.

Ήταν μία φωτογραφία γεμάτη ζωή, χρώματα και πεντακάθαρες λεπτομέρειες, που απεικόνιζε ένα έμβρυο μέσα στον αμνιακό σάκο και τον ομφάλιο λώρο συνδεδεμένο με τον πλακούντα. Το αγέννητο μωρό (σσ: η πρωτότυπη φωτογραφία χωρίς χρώση στην κορυφή) φαίνεται σαν να βρίσκεται μπροστά από ένα διαστημικό φόντο, με πρόσωπο ευάλωτο, αλλά και γαλήνιο συνάμα. Τα μάτια του είναι κλειστά και τα χέρια του δύο γροθιές που συγκρατούν το στήθος. Απαθανατίζοντας το πιο κοινό σημείο όλων των ανθρώπων, τη δική μας δημιουργία, το «Εμβρυο 18 Εβδομάδων» αποτέλεσε μία από τις καλύτερες φωτογραφίες του 20ου αιώνα. Όχι μόνο λόγω του θέματός της, αλλά και επειδή πληρούσε υψηλά στάνταρ, ακόμη και για τα σημερινά δεδομένα.

βρεφος.jpg
Το ιστορικό εξώφυλλο του περιοδικού Life με τη φωτογραφία του Νίλσον

Στόχος του Νίλσον ήταν να φωτογραφίσει τις απαρχές της ανθρώπινης ζωής, όπως είχε πει στους υπεύθυνους του Life. Η επιτυχία του οφείλεται όχι μόνο σε αυτό που κατάφερε να δείξει, που ήταν πρωτόγνωρο για την εποχή, αλλά και στο ότι κατάφερε μία μοναδική σύντηξη της τέχνης με την επιστήμη. Ο τίτλος που έβαλε στη σειρά φωτογραφιών το περιοδικό ήταν «Το Δράμα της Ζωής πριν από τη Γέννηση».

Πώς τα κατάφερε; Η τεχνολογία υπερήχων υπήρχε το 1956 στη Γλασκόβη, όμως χρησιμοποιούνταν μόνο για διαγνωστικούς σκοπούς. Και επίσης δεν ήταν δυνατό να απαθανατίσουν το έμβρυο.

Ο Νίλσον τα κατάφερε με τη βοήθεια δύο Γερμανών ενδοσκόπων, οι οποίοι δημιούργησαν οπτικούς σωλήνες με μάκρο και ευρυγώνιους φακούς. Φυσικά όλο το σύστημα ήταν ειδικά κατασκευασμένο, ώστε να μπορεί να εισαχθεί στο σώμα της εγκύου και χωρίς να βλάψει το έμβρυο.

Στην πραγματικότητα ο Λέναρντ είχε πρόσβαση μόνο σε μία λήψη μέσα στη μήτρα. Όλες οι υπόλοιπες φωτογραφίες του προέρχονταν από έμβρυα αποβολής ή εγκυμοσύνες που τερματίστηκαν.

(Κεντρική φωτογραφία: «Εμβρυο 18 Εβδομάδων», ακριβώς στο μέσο του χρόνου κύησης. Η αρχική φωτογραφία που δημοσίευσε το Life, χωρίς επεξεργασία με χρώμα)

Πηγή : Protagon