Όλοι γνωρίζουμε μόνο τον Ωνάση, αλλά σχεδόν κανείς δεν ξέρει και δεν μιλά για τον Γράτσο, τον άνθρωπο που μύησε τον Ωνάση στην ναυσιπλοΐα, που ήταν πιστός του φίλος και υποστηρικτής. Ο ηθοποιός Κώστας Φαλελάκης με αφορμή τον ρόλο αυτού του αφανή ήρωα, που υποδύεται στην παράσταση “Ωνάσης : τα θέλω όλα” μιλά στο site μας για αυτόν, για τον Ωνάση, για το αν ζήλεψε την ζωή αυτού του κροίσου…..αν ένιωσε ποτέ ο ίδιος «κροίσος» και πολλά άλλα.
Συνέντευξη στη Στέλλα Παπά
Ο Κώστας Φαλελάκης ως θεατρικός Γράτσος, μας «βάζει» στον κόσμο του Ωνάση μιλώντας μας για την παράσταση, βιογραφία της ζωής του.
Κύριε Φαλελάκη η φετινή θεατρική σεζόν σας βρίσκει να πρωταγωνιστείτε στην πολυσυζητημένη και πολλά υποσχόμενη παράσταση, “ΩΝΑΣΗΣ ΤΑ ΘΕΛΩ ΟΛΑ» , θέλετε να μας μιλήσετε γι’αυτήν ;
Ναι, κάναμε πρεμιέρα στις 12/10. Ξεκινήσαμε με ένα καινούργιο έργο που έχει γράψει ο κύριος Φασουλής και αφορά την ζωή του Ωνάση, στο οποίο κάνει αναφορά σε όλα τα κομβικά σημεία της ζωής του από την νιότη μέχρι και τέλος του. Είναι μια μεγάλη παραγωγή. Ο Σταμάτης Φασουλής υποδύεται τον Ωνάση στην πιο ώριμη ηλικία και ο Άγης Μικελλάτος στην πιο νεαρή.
Εγώ υποδύομαι τον Κώστα Γράτσο, το δεξί χέρι του Ωνάση με τον οποίον γνωρίστηκαν το 1928 στην Αργεντινή. Καταγόταν από την οικογένεια των εφοπλιστών Γρατσουλη. Είναι αυτός που μύησε τον Ωνάση στην μεγάλη ζωή και την ναυσιπλοΐα . Ήταν πιστός φίλος και συνεργάτης του Ωνάση από την μέρα της γνωριμίας τους μέχρι και τον θάνατο του, αλλά ακόμα και μετά τον θάνατο του βοηθούσε την Χριστίνα η οποία ανάλαβε τις επιχειρήσεις.
Την ιστορία του Ωνάση την διαβάσατε πριν ή αφότου μάθατε ότι θα συμμετέχετε σ’αυτή την παράσταση ;
Διάβασα τις δυο βιογραφίες που υπάρχουνε του Evans Peter και του Forestier Francois αφού μου είχε ζητηθεί να συμμετέχω σε αυτή την παράσταση. Πιο πριν ήξερα σκόρπια πράγματα που ξέρει κάθε μέσος άνθρωπος.
Υπάρχει κάτι που να σας φοβίζει σ’αυτό το θεατρικό ;
Να μην πάει καλά, πρόκειται για μια τεράστια παραγωγή με πολλούς ηθοποιούς που αν δεν πάει καλά πάνε χαμένα όλα.
Πόσο ενδιαφέρον μπορεί να έχει η ζωή αυτού του ανθρώπου ;
Πάρα πολύ και αυτό οφείλεται στο θεατρικό έργο που έχει γραφτεί, γιατί δεν αναφέρει απλά σταθμούς της ζωής του, είναι ένα έργο με σκηνές και πρόσωπα γεμάτα ζωντάνια, χιούμορ αλλά και δραματικότητα από την αρχή μέχρι και το τέλος του. Είναι ένα έργο ευφρόσυνο , δραματικό που διαχειρίζεται την ύβρη, γιατί όταν φθάνεις να έχεις τόσα πολλά προκαλείς και την ύβρη.
Και μετά έρχεται και η τιμωρία ;
Αναπόφευκτο.
Βλέποντας και διαβάζοντας την ζωή του ζηλέψατε κάτι από αυτήν ;
Όχι, γιατί προκύπτουν από ένα μηχανισμό που είναι πολύ ξένος σε εμένα. Σαφώς ο Ωνάσης πρέπει να ήταν ένα δαιμόνιο άτομο, δεδομένου ότι ξεκίνησε από το μηδέν. Πρόσφυγας από την Σμύρνη είχε φθάσει με τους δικούς του στην Μυτιλήνη και μετά Αθήνα. Οπότε, ό,τι είχε, το δημιούργησε μόνος του (χωρίς ηθικά μέσα πάντα). Γιατί κακά τα ψέματα τόσο πλούτο, δύναμη και εμβέλεια δεν τα κάνεις με το σταυρό στο χέρι. Παρόλα αυτά είναι θαυμαστός και επινοητικός. Η ναυσιπλοΐα του χρωστάει πολλά γιατί με δική του επίβλεψή τα τάνκερ που ήταν 15000 τόνους τώρα έχουν φθάσει πολύ περισσότερες χιλιάδες. Έδωσε μάχη και τα κατάφερε. Είχε διορατικότητα να δει πως μπορεί να γίνει ένα τάνκερ μεγαλύτερο και ασφαλέστερο για να μεταφέρει πετρέλαιο.
Να πούμε επίσης ότι αν ο Νιάρχος, ως άσπονδος εχθρός του, δεν του είχε χαλάσει την συμφωνία του Τζεντα, ο Ωνασσης θα είχε την πλήρη διαχείριση τον αραβικών πετρελαίων , φαντάζεσαι λοιπόν σε τi δύναμη θα έφθανε. Θαυμάζω σε αυτόν την εξυπνάδα και το επιχειρηματικό του δαιμόνιο.
Αν μιλούσα με συμπάθεια για αυτόν, θα τον έλεγα ένα σύγχρονο Οδυσσέα.
Υπάρχει κάποια ατάκα της παράστασης που να σας έχει μείνει ;
Ένας διάλογος μεταξύ του Γράτσου με τον Ωνάση όταν γίνεται αναφορά στην δημιουργία της Ολυμπιακής από αυτόν. Του λέει ο Γράτσος : «δεν σου έφθανε η θάλασσα θες και τον ουρανό; Άκου αεροπλάνα, τι θες ποια ; Και ο Ωνάσης απαντά και λέει «ΤΑ ΘΕΛΩ ΟΛΑ» .
Εσείς νιώσατε κάποια στιγμή να τα θέλετε όλα ;
Ήθελα πάντα όσα μου χρειάζονται.
Πως νιώσατε όταν σας προτείναν να συμμετάσχετε σε αυτή την παράσταση ;
Δεν μου τηλεφώνησαν, απλά πέρσι όταν συνεργαζόμασταν με τον κύριο Φασουλή στο συμβολαιογράφο, προς το τέλος των παραστάσεων μου είπε θα κάνει αυτή την παράσταση και πως θα ήθελε να λάβω και εγώ μέρος κάνοντας το ρόλο του Κώστα Γράτσου.
Βλέποντας τις πρόβες πως σας φαίνεται κύριος Μικελλάτος που υποδύεται τον Ωνάση ;
Θαυμάζω έναν νέο ηθοποιό όπως είναι ο Αγησίλαος Μικελλάτος που είναι στο χώρο λίγο καιρό να «ρουφάει» από τον Φασουλή ως άνθρωπο με περισσότερη θεατρική πείρα και προσπαθεί να ενσωματώνεται στο ρόλο του σκηνοθετώντας την ομιλία τους τόνους του.
Πως είναι να συνεργάζεστε με έναν τόσο σπουδαίο καλλιτέχνη όπως είναι ο κύριος Φασουλής ;
Είναι ευτυχία. Είναι ένα σκανδαλιάρικο παιδί, που δημιουργεί μια ευφρόσυνη κατάσταση και ποτέ εντάσεις. Είναι απαιτητικός, επιμένει αλλά βρίσκει τους τρόπους αυτό να μην γίνει δυσάρεστο. Ξεκινάει την πρόβα του με ιστορίες για να επιτευχθεί μια επικοινωνία και μια προφορικότητα μέσα από την οποία ο καθένας λέει όσα έχει να πει. Σ’αυτή την όμορφη ατμόσφαιρα κυλάει το έργο για να έχουν οι ηθοποιοί την απλότητα της καθημερινότητας και να μην παίζουν περίεργα και παράξενα, να είναι μέσα στις καταστάσεις και να παίζουν στις συνθήκες που επιβάλλει το έργο.
Νιώσατε κροίσος σε κάποιο τομέα της ζωής σας ;
Όχι ποτέ, αυτά είναι μεγέθη τέρατα για τα δεδομένα τα δικά μου, κατάγομαι από μια πολύ φτωχή οικογένεια από ένα χωριό της Κρήτης. Μεγάλωσα μάλλον φτωχικά και χωρίς μεγάλη άνεση. Όταν ενηλικιώθηκα, από την δουλειά μου, προ κρίσης, είχαμε παχουλούς μισθούς , αλλά όχι, κροίσος δεν ήμουν, ούτε ονειρεύομαι περισσότερα από αυτά που μου χρειάζονται.
Υπάρχει χαρακτηριστικό του Γράτσου που θαυμάζετε ;
Το έχω και με ευχαριστεί ,το ίδιο όνομα Κώστας.…Με εντυπωσίασε που, ενώ ξέρουμε τόσα για τον Ωνάση, δεν ξέρει κανείς για αυτόν. Ακόμα και στο διαδίκτυο ελάχιστα γράφουν. Είναι ένας αφανής ήρωας. Και είναι αξιοθαύμαστο το πόσο σημαντικός και πιστός ήταν στον Ωνάση, κράτησε μια φιλιά ζωής. Νομίζω είναι ένας ρόλος που μου ταιριάζει πολύ.
Βρίσκετε είναι πιο δύσκολο να υποδύεστε άτομα που υπήρξαν πάρα ήρωες της φαντασίας των σεναριογράφων ;
Ναι γιατί ως ένα βαθμό πρέπει να τηρήσεις την όψη τους. Όμως παρόλα αυτά είναι άνθρωποι και όλοι μοιάζουν μεταξύ τους. Φιλοδοξία μας είναι να παρουσιάσουμε μια παράσταση με ζωντανούς ήρωες και χαρακτήρες και όχι απλή παρουσίαση των προσώπων, χωρίς την ουσία που κρύβουν μέσα τους.