Gregory Vuyani MAQOMA, Νότιος Αφρική
Χορευτής, ηθοποιός, χορογράφος και καθηγητής χορού
Ήταν κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης που έδωσα πρόσφατα που χρειάστηκε να σκεφτώ εις βάθος για τον χορό, για το τί σημαίνει για μένα. Για να απαντήσω, έπρεπε να διερευνήσω το ταξίδι μου και αντιλήφθηκα ότι τα πάντα είχαν να κάνουν με τον σκοπό και πως η κάθε μέρα παρουσιάζει μια καινούργια πρόκληση που πρέπει να αντιμετωπιστεί και πως είναι μέσα από το χορό που προσπαθώ να καταλάβω τον κόσμο.
Ζούμε εν μέσω απίστευτων τραγωδιών, σε μια εποχή που θα μπορούσα να περιγράψω καλύτερα ως τη μετά-ανθρώπινη εποχή. Τώρα, περισσότερο από ποτέ άλλοτε, πρέπει να χορεύουμε με σκοπό, να υπενθυμίζουμε στον κόσμο ότι η ανθρωπότητα εξακολουθεί να υπάρχει. Ο σκοπός και η ενσυναίσθηση πρέπει να επικρατήσουν επί του διαχρονικά αδιαμφισβήτητου εικονικού τοπίου διάλυσης που οδήγησε σε μια κάθαρση καθολικής θλίψης που κατακτά τη λύπη, τη σκληρή αυτή πραγματικότητα που συνεχίζει να διαπερνά τους ζωντανούς που έρχονται αντιμέτωποι με το θάνατο, την απόρριψη και τη φτώχεια. Ο χορός μας πρέπει τώρα περισσότερο από ποτέ άλλοτε να στείλει ένα ισχυρό μήνυμα στους ηγέτες του κόσμου και σε εκείνους που είναι επιφορτισμένοι με τη διαφύλαξη και τη βελτίωση των ανθρώπινων συνθηκών, ότι είμαστε ένας στρατός οργισμένων στοχαστών και ότι ο σκοπός μας είναι ένας και αυτός είναι να αλλάξουμε τον κόσμο βήμα με βήμα. Ο χορός είναι ελευθερία και μέσω της ελευθερίας μας, πρέπει να απελευθερώσουμε άλλους από τις παγίδες που αντιμετωπίζουν σε διαφορετικές γωνιές του κόσμου. Ο χορός δεν είναι πολιτική πράξη, καθίσταται όμως πολιτική πράξη επειδή κουβαλά στον πυρήνα του μια ανθρώπινη σύνδεση και ως εκ τούτου ανταποκρίνεται στις περιστάσεις στην προσπάθειά του να αποκαταστήσει την ανθρώπινη αξιοπρέπεια.
Καθώς χορεύουμε με τα σώματά μας, που κατρακυλούν στο χώρο και μπλέκονται μαζί, γινόμαστε μια δύναμη κίνησης που υφαίνει καρδιές, αγγίζει ψυχές και προσφέρει ίαση που τόσο απελπισμένα χρειαζόμαστε. Και ο σκοπός γίνεται μια Λερναία Ύδρα, ένας ανίκητος και αδιαίρετος χορός. Το μόνο που πρέπει να κάνουμε τώρα είναι να χορέψουμε κι άλλο!!!
Ελληνική μετάφραση του αγγλικού πρωτότυπου: Γιόλα Κλείτου
Κυπριακό Κέντρο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου (ΚΚΔΙΘ)
Βιογραφικό Σημείωμα
Gregory Vuyani MAQOMA
Ο Gregory Vuyani Maqoma άρχισε να ενδιαφέρεται για το χορό κατά τα τέλη της δεκαετίας του ’80, ως ένα μέσο διαφυγής από τις αυξανόμενες πολιτικές εντάσεις στη γενέτειρά του. Ξεκίνησε την επίσημη εκπαίδευσή του στο χορό το 1990 στο Moving Into Dance, όπου το 2002 έγινε Αναπληρωτής Καλλιτεχνικός Διευθυντής. Ο Maqoma καθιερώθηκε διεθνώς ως χορευτής, χορογράφος δάσκαλος και σκηνοθέτης. Ίδρυσε το Vuyani Dance Theatre (VDT) to 1999 όταν βρισκόταν με υποτροφία στη σχολή Performing Arts Research and Training School (PARTS) στο Βέλγιο, υπό τη διεύθυνση της Anne Teresa De Keersmaeker.
Ο Maqoma έχει επίσης κερδίσει το σεβασμό για συνεργασίες με καλλιτέχνες της γενιάς του, όπως οι Akram Khan, Vincent Mantsoe, Faustin Linyekula, Dada Masilo, Shanell Winlock, Sidi Larbi Cherkaoui, Nhlanhla Mahlangu και ο σκηνοθέτης θεάτρου James Ngcobo.
Αρκετά έργα από το ρεπερτόριο του έχουν κερδίσει επαίνους και διεθνή αναγνώριση όπως το FNB Vita Χορογράφος της Χρονιάς για τα έτη 1999, 2001, και 2002 για τα έργα Rhythm 1.2.3, Rhythm Blues και Southern Comfort αντίστοιχα. Έλαβε το βραβείο Standard Bank Young Artist Award for Dance το 2002. Ο Maqoma ήταν φιναλίστ για το βραβείο χορογραφίας Daimler Chrysler το 2002 και το Rolex Mentorship Programme το 2003. Το 2012 έλαβε το βραβείο Tunkie Award for Leadership in Dance. Το 2014 κέρδισε ένα “Bessie”, το σπουδαιότερο βραβείο χορού της Νέας Υόρκης για το έργο Exit/Exist για πρωτότυπη μουσική σύνθεση. Ήταν ένας από τους προτείνοντες στην Πρωτοβουλία Τεχνών της Rolex για τη σεζόν 2016-2017 και ένας από τους επιμελητές του Φεστιβάλ Main Dance Program for The National Arts Festival του 2017. Τα έργα του Via Kanana και Cion: Requiem of Ravel’s Bolero, περιοδεύουν τώρα σε Αφρική και Ευρώπη.
Το 2017 η Γαλλική Κυβέρνηση τον έχρισε Ιππότη των Τεχνών και των Γραμμάτων. Το 2018 τιμήθηκε από το Υπουργείο Τεχνών και Πολιτισμού της Νοτίου Αφρικής με το βραβείο Usiba Award για την αφοσίωσή του στη διδασκαλία του χορού. Το 2018 ο Maqoma ήταν ένας από τους επισκέπτες καλλιτέχνες του Τμήματος Χορού του Πανεπιστημίου Virginia Commonwealth University, καθώς επίσης και επισκέπτης καθηγητής στην Ecole de Sables – Toubab Dialaw της Σενεγάλης. Ο Maqoma είναι μέλος της επιτροπής επιλογής της Μπιενάλε Χορού της Αφρικής (Dance Biennale Afrique Festival), που θα λάβει χώρα στο Μαρακές το 2020.
Το 2018 συνεργάστηκε με τον William Kentridge ως χορογράφος και έπαιξε στην όπερα του Kentridge The Head And The Load που έκανε πρεμιέρα στην Γκαλερί Σύγχρονης Τέχνης Tate στο Λονδίνο τον Ιούλιο και περιόδευσε σε Γερμανία, Αυστρία, Ολλανδία και Νέα Υόρκη.
Το 2019 ο Maqoma συνεργάστηκε με τους Idris Elba και Kwame Kwei-Armah στην παράσταση Tree, μια συμπαραγωγή του Διεθνούς Φεστιβάλ του Μάντσεστερ και του θεάτρου Young Vic.