(ΝΕΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ) Μια «ηλεκτρισμένη» διασκευή σε ένα από τα κλασικά του Μπιθικώτση που πρωτοτραγούδησε ο Μανώλης Αγγελόπουλος. «Φεγγάρι χλωμό».
Πρόσφατα έκανε την εμφάνισή της στο διαδικτυακό «αέρα» μια «ηλεκτρική» διασκευή ενός τραγουδιού που φωνογραφήθηκε για πρώτη φορά το 1959. Αναφέρομαι στο «Φεγγάρι χλωμό» σε μουσική του Γρηγόρη Μπιθικώτση και στίχους του Δημήτρη Γκούτη, που ηχογραφήθηκε από τον Μανώλη Αγγελόπουλο με τον Γρηγόρη Μπιθικώτση στα σεγόντα και κυκλοφόρησε τον Ιούλιο του ’59 σε δίσκο 78 αλλά και 45 στροφών, έχοντας στην άλλη όψη το «Σε τούτο το στενό» («Στο στενό δρομάκι») των ίδιων δημιουργών με τον Μπιθικώτση και την Ρία Κούρτη. Ο Αγγελόπουλος μάλιστα δεν ήθελε να ηχογραφήσει το «Φεγγάρι χλωμό», αλλά το «Σε τούτο το στενό». Πείσθηκε όμως, με αποτέλεσμα να γράψει μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της διαδρομής του στο λαϊκό τραγούδι.
Το 1984 το τραγούδι γνώρισε μια νεότερη εκτέλεση με τη φωνή του Γιώργου Νταλάρα και τα σεγόντα της Χαρούλας Αλεξίου και του Αγάθωνα, στο δίσκο «Καλημέρα κυρία Λύδια», που κυκλοφόρησε το Δεκέμβρη εκείνης της χρονιάς, σηματοδοτώντας την επιστροφή της σπουδαίας λαϊκής ερμηνεύτριας στη δισκογραφία. (Στα χρόνια του ’60 μεσολάβησε μια ηχογράφηση στην Αμερική, με την, αγνώστων λοιπών στοιχείων, Σούλα Φαράχ).
Τη νέα εκδοχή του τραγουδιού επιμελήθηκε ενορχηστρωτικά ο συνθέτης και πολυμουσικός Χρήστος Παπαδόπουλος και τραγούδησε ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης ο νεότερος.
Το ηχητικό κλίμα της εισαγωγής μάλιστα, νομίζω πως παραπέμπει στη διασκευή της θρυλικής «Μισιρλούς» του Νίκου Ρουμπάνη, που ακούστηκε στην ταινία «Pulp fiction». Ακούγοντάς τη νέα διασκευή, αντιλήφθηκα, μετά από τόσα χρόνια που ακούω το «Φεγγάρι χλωμό», τη «συγγένεια» που έχει το μέρος της μελωδίας του αμανέ του Αγγελόπουλου, με το βασικό θέμα από τη θρυλική «Μισιρλού» του Νίκου Ρουμπάνη.
Κάνοντας μια μικρή μουσικολογική ανάλυση, αντιλαμβανόμαστε πως οι νότες στη «Μισυρλού» είναι: RE, MIb, FA#, SOL, LA, SIb, DO#, SIb, LA (στο λαϊκό δρόμο Χιτζαζκιάρ δηλαδή), ενώ στο «Φεγγάρι» έχουμε: RE, MIb, FA#, SOL, LA, SIb, DO, LA SIb, SOL, LA (Χιτζάζ). Στην ουσία κινούνται στην ίδια μελωδική γραμμή, με μοναδική διαφορά το DO# της «Μισυρλούς», που στο «Φεγγάρι» γίνεται DO.
Ακούστε το…
Πηγή : ogdoo.gr